DID YOU KNOW?  -- Three years before the 1995 Srebrenica Genocide, Serbs torched Bosniak villages and killed at least 3,166 Bosniaks around Srebrenica. In 1993, the UN described the besieged situation in Srebrenica as a "slow-motion process of genocide." In July 1995, Serbs forcibly expelled 25,000 Bosniaks, brutally raped many women and girls, and systematically killed 8,000+ men and boys (DNA confirmed).

02 October, 2011

ZAHVALA BOŠNJACIMA ZA SPAŠAVANJE PILOTA NICK RICHARDSON-A

Uz ovaj članak: Treba se sjetiti i britanskog specijalca Wayne Mills-a, koji je poginuo 29. aprila 1994 kod Goraždu kada je sa svojim vojnicima naišao na grupu srpskih vojnika u šumi. Iako su britanci uspjeli ubiti dvojicu četnika, Mills je nažalost izgubio svoj život. Pilot Nick Richardson je spašen od Bošnjaka kada su Srbi srušili njegov avion. 


U Beriču kod Goražda otvoren je internet centar koji će koristiti demobilisani borci Armije BiH i mladi ljudi iz ovoga dijela Općine Goražde.

Projekat je finansirala britanska Vlada želeći i na ovaj način zahvaliti stanovnicima Beriča koji su 1994. godine spasili britanskog pilota čiji je avion oboren iznad Goražda u akciji bombardovanja položaja Vojske Republike Srpske. U Beriču je uz prisustvo građana otkrivena i spomen ploča na kojoj je zapisano da su 16. 04. 1992. godine pripadnici Prve drinske brigade spasili engleskog pilota Nika Ričardsona [Nick Richardson], neposredno nakon obaranja njegovog aviona iznad lokaliteta Jabučko sedlo. A događaja iz tog perioda prisjeća se i Šaban Tabaković iz Beriča koji je vidio kad je avion pilota Ričardsona pogođen.



-Dan ranije sam bio u ispomoći Rogatičkoj brigadi, kad sam se vratio kući, kažu mi da je ‘pala’ Jabuka. Ja sam otišao ujutro u Vlahoviće, da vidim šta se dešava, kad sam došao sa dvojicom momaka vidio sam da nadiru četničke trupe sa Ćurevske kose a dva aviona nadlijeću, neće da ih bombarduju, ja u sebi psujem, kažem tucite ih, gađajte ih…

Nisam ni izgovorio kad je jedan avion pogođen lansirnim uređajem. Katapult ga je izbacio i pao je jedan kilometar ispred mene u rejonu Vlahovića, a avion je pao iznad sela Mrkova u šumi Međed. Ja sam sa dvojicom momaka trčao da nađemo pilota, kada smo ga pronašli on sjedio uz drvo i digao ruke kao znak da se predaje. Ja sam mu pružio ruku i potapšao ga po ramenu, i rekao momcima da ga niko ne dira. Doveo sam ga u Berič, komandantu bataljona Dževadu Adžemu-Oskaru. Potom smo sišli u jedan potok, starim putem kod vode, ja sam pio vode, on je također bio žedan ali nije smio da se napije, i kad je vidio mene i on je počeo da pije, priča Šaban, pojašanjavajući da je pilot, tek kasnije shvatio da je u rukama Armije BiH.



-Tek kad sam ga doveo u bataljon komandantu koji je znao engleski, Dževadu Adžemu – Oskaru on mu je objasnio sve i odveo ga u Goražde i poslije su ga evakuisali, bio je lijep momak, plav, baš kao oficiri iz filmova, prisjetio se Šaban.

Tako je ovaj događaj iz 1994. godine u Berič doveo i britanskog vojnog atašea u BIH, pukovnika Stivena Krofta te umirovljenog brigadnog generala Dejvida Santa Olala koji je tokom rata bio zapovjednik mirovnih snaga u Goraždu. Oni su u prisustvu brojnih domaćih zvaničnika prisustvovali otvaranju centra i spomen ploče koja će podsjećati na ovaj gest ljudi iz Beriča. Njihovi utisci su impresivni.

-Kada sam došao ovdje činilo mi se da je sve u crno bijelom a sada je sve u koloru, najmodernije. I zaista je divno biti ovdje i vidjeti sve pozitivne promjene koje su se desile ovdje, kazao je general Dejvid Santa Olala.



-Drago nam je da smo ovdje sa vrlo važnim ciljem da uz pomoć britanskog vojnog atašea i britanske ambasade i Vlade Velike Britanije, danas možemo koristiti jedan informatički centar koji će poslužiti lokalnom stanovništvu ali prvenstveno demobilisanim borcima za sticanje novih znanja i vještina, mogućnost prekvalifikacije, lakšeg iznalaženja novih radnih mjesta. Ono što smo uradili u ratu spašavanjem britanskog pilota i njegovom sigurnom evakuacijom, danas nam se konkretno vratilo ovim činom. Mladim ljudima smo poručili da je izlaz iz ove situacije isključivo obrazovanje, tolerancija, suživot i stvaranje ambijenta da se kroz taj proces unaprijedi život na našim prostorima, izjavio je ovom prilikom Dževad Adžem, ministar za boračka pitanja BPK-Goražde.

-Građani Goražda duguju veliku zahvalnost brigadnom generalu Dejvidu Olali koji je dao veliki doprinos opstanku Goražda. On je pomagao stanovništvo na različite načine, ta pomoć je mnogo značila potpuno blokiranom Goraždu, kazao je ovom prilikom Muhamed Ramović, načelnik općine Goražde i pritom uputio posebnu zahvalnost generalu Santa Olalli. Naglasio je njgovu ulogu i značaj koji je on dao u zaštiti civilnog stanovništva za vrijeme rata u BiH. Inače o ovom događaju Nick Richardson napisao je i knjigu „No escape zone“ koja je doživjela veliki uspjeh u svijetu, a u Engleskoj je već doživjela treće izdanje. Spomen ploču otkrili su ministar za boračka pitanja Dževad Adžem i umirovljeni brigadni general David Santa Olalla.